Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av jonna sandquist - 17 december 2011 12:25

Idag ska vi fira jul hos mina föräldrar, det är nämligen så att över jul är dom på Puerto Rico och har det förmodligen varmt och jävligt! Så då har vi bestämt oss för en trevlig middag med alla barn och barnbarn! Riktigt trevligt ska det bli! Ser fram emot god mat och mycket skratt, det brukar de bli när kusinerna drar igång!

Min kära syster ska även plocka med sig min kamera från expert innan dom kommer så jag kanske till och med kan bidra med lite foton senare!!!

Nu ska jag slå in några klappar medans törnrosa sover!

Av jonna sandquist - 16 december 2011 11:01

Man har ju hört talas om utrycket amningshjärna som beskriver ett tillstånd hos NYBLIVNA mammor när de fokuserar så på sitt nyfödda barn att allt annat runt omkring blir mindre viktigt och saker glöms!

Jag tror inte att jag kan räknas till nybliven mamma när min dotter nu är 1,5 år så jag börjar fundera på om det är möjligt att få bestående amningshjärna?

Jag tycker att jag blir mer glömsk för var dag-försöker att skriva allt viktigt i min kalender för tro mig, det som inte står i min kalender det finns inte!!!

En typisk dag för mig är att se till att Maya får frukost, rena kläder och kommer i tid till dagis, sen att jag ska få med mig lunchlådan, mobilen och hitta till mitt jobb är en annan femma!

Är det någon som känner igen sig, är det något som kommer gå över? Det får framtiden utvisa! Tills dess så kan jag skatta mig lycklig att huvudet sitter fast på kroppen!!!

Trevlig helg allihop!

P.S Glömde hämta ut min kamera så inga bilder än.....

Av jonna sandquist - 14 december 2011 11:45

Det var inte igår jag printade ner mina tankar här....men idag tänkte jag återuppta detta-för idag ska jag äntligen få tillbaka min kamera från lagningen igen och det blir ju sååå mycket roligare att blogga när man kan lägga upp bilder igen!

Jag och Maya ska alltså ta en tur till Värnamo i eftermiddag för att hämta kameran och så ska vi så klart passa på att hälsa på Henna, Titti och Edu, barnen har haft höstblåsor så de har inte träffats på ett tag nu, så det kommer säkert bli jätte kul för dom!

Badrummet är ju numera klart och det har premiär-badats och allt! Mycket trevligt! Lovar att lägga upp bilder så fort kameran är hemma!

Det blev riktigt fint-jag är supernöjd!!! (Maya med)

Snart är det jul då, det känns ju helt sjukt att det verkligen är så. Vart tar tiden vägen? Min lilla flicka blir 18 månader om 1 vecka!? Galet är det!!! Hon har blivit stor och reder sig själv känns det nästan, hon är så duktig, lär sig saker och ord mycket snabbt och hjälper gärna mamma här hemma med diverse sysslor. Hon har tydligen ärvt städgenen med, ser hon något skräp på golvet plockar hon upp det och säger-mamma slänga. Då ska man gå och öppna sopskåpet till henne så slänger hon det =) Haha...för GOOO!!!

Nu ska jag passa på och fixa lite här medans hon sover lill-tösen!

På återseende!

Av jonna sandquist - 30 november 2011 13:29

Snart är det färdigt i badrummet, värmegolvet ligger där och kakel har kommit upp på väggarna =) Det är så roligt nu när man börjar skymta slutet! Jag har lite förhoppningar om att kunna ta ett bad till nästa helg och lyxa till det med ett glas skumpa till!!! Men ingen blir ju gladare än Maya när det väl är klart för användning-Hon verkligen älskar att bada badkar!!! Ska bli så roligt, sa jag det?!

Nu har syrran fått tillbaka sin kamera som jag lånade för att kunna ta lite bilder på resan, så nu står jag här utan igen....har inte lämnat in min egna än....den höll ju för 10 bilder när jag fick den från "lagningen", man undrar ju om den låg på hyllan en vecka och sen fick jag tillbaka den!?

Maya fick i förrgår 2 till tänder som har varit på gång länge och som hon faktiskt har haft ont av! 2 stora kindtänder om man nu kallar dom för det!

För övrigt är det full rulle med henne-Hon lär sig nya ord hela tiden och sätter ihop ord själv, det är för roligt att se denna utveckling. Hennes favorit mat är falukorv och till mellanmål vill hon alltid ha annu (banan) som hon säger själv! Goooding!!!!

En liten uppdatering blev det-Nu julklappsplanering!!!!

Av jonna sandquist - 28 november 2011 19:44

Av jonna sandquist - 24 november 2011 21:43

Här är vi på färjan på väg till Finland, Maya har fått lite att pyssla med på restaurangen.

Maya spelar gitarr med mammas kusin Rosa.

Maya är nyfriserad vid frukostbordet av mammas morbror Teemu, bakom syns mammas kusin Rene.

Maya på 85-års kalas med "mofa" och mammas farfar.

Mammas kusiner, faster och farfar på bild.

Maya spelade piano med mormor för oss på festen ;)

Vi hälsade även på mormor som träffade Maya för första gången-Uppskattat besök!

Rene hos mormor också.

Gamle tanten Tuffi har vi nog träffat för sista gången.

På färjan på hemvägen passade Maya på att ringa några viktiga samtal!

På morgonen tittade vi på utsikten från hytten när vi närmade oss hamnen.

Sen sov Maya ett par timmar på E4:an hemåt.

Det var en kort sammanfattning på vår första Finlands resa med Maya =)

Av jonna sandquist - 23 november 2011 09:47

Hemkomna och allting har gått över förväntan! Maya har varit så duktig hela vår resa, det ska kanske nämnas att vi har kört 150 mil och hon har inte protesterat en gång! Det andra jag var orolig för var ju att vi alla skulle sova i samma rum vilket Maya verkligen inte ät van vid-men det var inga som hellst problem med det heller! Jag kan vara lugn inför alla kommande resor vi ska göra, hon har varit snällare än snällast!

Det var roligt att återse hela "stora" släkten med på farfars 85 års fest, fest och fest, okej att han är finne men vid 85 års ålder blir det en ganska stillsam fest, vi kan kalla det för middag med konjak ingen koskenkorva!

Det var bara en av kusinerna som saknades, resterande 5 var där-Ni hör ju vilken stor släkt jag har!!!

Farfar var nöjd med att vi åtminstone var några som kom enda från Sverige, mina systrar saknades!

Det har alltså varit en jätte trevlig resa, jag ska dela med mig av lite bilder under veckan här när jag hunnit komma ikapp mig hemma lite först!

Hoppas ni får en fortsatt trevlig vecka!

Av jonna sandquist - 14 november 2011 11:16

Då har ännu en vecka passerat och det är måndag igen! Denna veckan blir väldigt spännande, på torsdag åker vi på en mini semester till Finland hela familjen!

Det ska bli roligt, det blir inte allt för ofta vi åker dit trots att det ligger så nära, men det tar ju sån tid att resa dit. Avskräckande biten att köra till Stockholm först och sedan en massa timmar på färjan (13h) för att sedan köra mer bil på den finska sidan. Så det ska bli spännande att se hur Maya ställer sig till denna resa-Det går säkert jätte bra! Hon kan ju roa sig med att titta på favoriterna Teletubbies i bilen!

Planen är att hälsa på de äldre i Finland, farfar fyller 85 år så det ska firas med ett restaurangbesök på lördag eftermiddagen med resten av släkten (vi är inte så många), förhoppningsvis kommer alla mina 6 kusiner, vi har inte träffats på några år! Farfar är ju faktiskt den enda som har träffat Maya-han var här på hennes dop-Stålfarfar tog sig till Sverige för det

Senare på lördagen ska vi även träffa mormor som verkligen ser fram emot att träffa Maya. För övrigt kommer vi bo hos och umgås med min morbror med familj! Vistelsen blir kort, bara över helgen, så några fler besök har vi inte planerat in! Färjan går ju TILL SVERIGE oxå som jag brukar säga!!!

Typiskt nog så har ju kameran jag fick från lagningen pajjat igen så några bilder har jag inte att lägga ut =/

Badrummet uppe är färdigt för att kaklas, det ska göras nästa vecka när vi kommit hem! Möblerna som jag beställt kommer imorgon så det är riktigt roligt!!! Om 2 veckor är det med andra ord helt färdigt!!!! Då lovar jag att lägga ut massa bilder om jag så får springa igång vår kamera!!!

Idag har jag en ledig dag som kommer gå åt till packning och planering av inköpslista inför resan, för sen jobbar jag tisdag och onsdag. Torsdag förmiddag ska jag köpa allt som hamnar på listan idag, sen åker vi!

Jag är lite orolig för att glömma något viktigt till Maya, det är lite annorlunda att palnera en resa med henne, mentaliteten pass & pengar klarar vi oss på fungerar inte lika bra och mitt minne kan ju svikta som alla vet!

Önska mig lycka till!

På återseende!

Här kan man få läsa lite om mig, mitt liv som mamma, min träning och bara mina tankar ibland!